Vinklad historieundervisning

Angående Markus motion om ärlig historieundervisning i Kommunfullmäktige igår:

Varför tystas vissa övergrepp – som folkmord – ned, eller raderas helt ur den svenska skolundervisningen? Det enda svaret jag hittar på den frågan är att regeringen, som styr Skolverket, har dubbla roller. Den ska dels se till landets ekonomiska intressen = bra, men också styra undervisningen = förödande om vi vill att våra elever ska få en objektiv – sann undervisning. Vad har politiker överhuvudtaget med kursplanen att göra, annat än att vilja kontrollera befolkningen? De har ju varken utbildning eller erfarenhet på området. Låt istället dem med kompetens, d.v.s. lärare och fackkunniga, utveckla kursplanen!

Nu är det som bekant inte så och därför lägger vi oss i, som politiker, och reagerar mot den uppenbara vinklingen av undervisningen: Eleverna får lära sig grundligt om de grymma övergreppen och morden som nazisterna begick för ca 70 år sedan – vilket är mycket viktigt att lära och komma ihåg! Men varför får eleverna sällan eller aldrig lära sig någonting om de grymma övergreppen och morden som muslimer i Turkiet begick bara 20 år tidigare? Jag talar om folkmordet på de kristna då två miljoner människor mördades under kort tid! Fråga elever om de någonsin fått lära sig om det!

https://corneliadahlberg.wordpress.com/2011/12/23/folkmordet-pa-de-kristna-och-frankrikes-mod/

Och varför får eleverna inte lära sig lika grundligt om kommunismens brott mot mänskligheten – som ju dessutom skördat många fler dödsoffer – över 100 miljoner. Ett brott mot mänskligheten som pågår för fullt än idag – i bl.a. Tibet – där kommunisterna från Kina systematiskt, genom övergrepp, mord och tvång utrotar den genuina, fredliga kulturen.

Vi kan förstå att detta faktum beror på att man inte vill äventyra handelsförbindelserna med Turkiet och Kina. Vi kan bara hoppas att inte politiska ideologier bygger upp innehållet i läroplanen!? Jag anser istället att våra elever har rätt till en objektiv och sann historieundervisning! Eftersom det tydligen inte går att genomföra, bör åtminstone vår kommun vara ärlig och upplysa om att en allsidig historieundervisning inte levereras – utan måste sökas individuellt – kanske på nätet -eller med hjälp av sanningssökande lärare. Eller varför inte be de drabbade från Tibet och Turkiet berätta, precis som de drabbade från koncentrationslägren fortlöpande berättar för våra elever hur det gick till i verkligheten.

Jag framförde ungefär ovan i talarstolen igår – och hur togs det emot? Två sosserepliker visade att de varken hört eller förstått vad jag pratade om. En moderat gick upp i talarstolen direkt efter mina ord och tyckte upprört att politiker inte skulle styra skolundervisningen… De kanske borde tvätta öronen? De brukar tycka att det jag säger är mycket märkligt. Ovanstående är tydligen både obegripligt och märkligt för kommunpolitiker här i sta`n. Undantaget var en ledamot med bakgrund i beskriven historia som tackade för att jag tog upp det. Flera ledamöter sade efteråt till Markus att motionen var bra! Men samtliga blå-röd-gröna röstade emot… Partipiskan viner!

På tal om Tibet: Är det någon kultur vi tycks vara i skriande behov att lära av så är det den buddhistiska! Till skillnad mot den stora vapenleverantören Sverige – som uppenbart inte drar sig för att samarbeta kring vapenaffärer med diktaturer som gör sig skyldiga till ständiga och grova övergrepp

https://corneliadahlberg.wordpress.com/2012/03/09/sverige-varldens-storsta-vapenforsaljare/, så representerar Tibets andliga ledare Dalai Lama det motsatta budskapet: Fred och kärlek. Tvärtemot den svenska dubbelmoralen: Bomba sönder deras länder och försörj sedan de drabbade som har råd att ta sig hit.

Tidigare om Tibet: https://corneliadahlberg.wordpress.com/2011/11/08/tibet/

Fick nyss en kommentar till det gamla inlägget Budgetdebatt i Norrköping 2012:

https://corneliadahlberg.wordpress.com/2011/10/27/budgetdebatt-norrkoping-2012/

Kommentaren var så lik KF-ledamöternas förmåga att höra någonting helt annat än det sagda – eller läsa någonting helt annat än de skrivna orden, att jag kopierar mitt svar till kommentaren här:

”Din kommentar är väldigt lik debatt-klimatet i Kommunfullmäktige här i Norrköping: Du säger att jag rakt ut i min blogg ifrågasatte om kommunledningen skulle avsättas eller avrättas. Har du läst texten? Om du hittar det stället får du gärna visa mig – jag har inte hittat det! Däremot har jag skrivit om diktatorer. En sådan avrättades för inte länge sedan med Sveriges hjälp och till många svenska politikers stora förtjusning. Att sedan Lars Stjernkvist med anhang känner sig tilltalade som diktatorer är upp till dem. Jag tycker det är intressant att de ser sig som diktatorer – eller vad säger du? Att de inte polisanmälde mig berodde på att de visste att de skulle förlora. De ville bara ta tillvara en usel anledning till att få bort min blogg. Som tvättäkta diktatorer…”

Detta inlägg publicerades i Norrköping. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vinklad historieundervisning

  1. vidholdz skriver:

    Klockrent återigen – det är en fröjd att läsa de oförfalskade sanningarna som du levererar.

    Gilla

  2. Pingback: Jesus revolutionären | corneliadahlberg

  3. Maria Paulsson skriver:

    Hej! Jag är intresserad av ämnet du skriver om. Skulle jag kunna maila dig på något sätt?
    Mvh
    Maria, en gymnasieelev från stockholm.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.