KF 14-01-27 Musikundervisningen i kulturskolan

Kommunstyrelsen (KS) påstår att min motion Musikundervisningen i kulturskolan, se nedan, är tillgodosedd – för att undvika debatt samt vilseleda fritidspolitikerna till att tro att innehållet i motionen kommer verkställas. Jag sade ungefär följande från talarstolen i Kommunfullmäktige (KF):

Jag håller inte med om att en motion är tillgodosedd bara för att den håller på att utredas av i det här fallet Kultur- och fritidsnämnden. Den 18 december 2013 skulle utredningen presenteras i nämnden och jag tycker att alla ledamöter här inne som har tänkt bifalla KS förslag har rätt att veta om motionen verkligen kommer bli tillgodosedd, nämligen att ge plats åt alla barn som vill lära sig ett instrument redan från klass 1 samt öka lektionstiden till minst 30 min istället för dagens 15-20 min – eller om motionen kanske kommer att avslås när utredningen är klar (om den inte redan är klar?).

Vänta med andra ord att avslå motionen i tron att den är tillgodosedd tills ni vet hur det ligger till!

Ni som har läst motionen vet varför jag tycker det är så viktigt att ge alla barn den här chansen till kvalitativt hållbar musikundervisning och jag vill bara tillägga att med tanke på de bedrövliga skolresultaten enligt Pisa-studien så skulle seriös musikundervisning kunna bidra till att höja resultaten igen. Forskning har som sagt visat att hjärnans kapacitet ökar av tidig musikalisk aktivitet. Och i ett nyhetsinslag för inte så länge sedan intygade elever på ett gymnasium i Stockholm att det är lättare att klara övriga studier när man får varva med musikalisk aktivitet.

Måste bara tillägga att jag aldrig fick ett svar på min fråga om motionens innehåll faktiskt skulle komma att verkställas enligt den under tiden presenterade utredningen – eller inte. Jag upprepade frågan och svaret från styrande sosse-politiker blev helt enkelt – tystnad. Så jobbar politiker: vägrar svara på besvärliga frågor, vilseleder, hycklar, förvrider, ljuger. Du vet det säkert redan.

Musikundervisningen i Kulturskolan

Musiklärare på Kulturskolan säger att hade de fått sina elever några år tidigare hade de kunnat få upp dem till en nivå som gör att de i tonåren och förpuberteten inte lika lätt ger upp och tycker spelandet är tråkigt – utan fortsätter eftersom deras musikaliska färdigheter då ger dem tillräcklig glädje för att få upp motivationen att fortsätta övandet/spelandet.

Varför är det alls viktigt att främja det musikaliska kunnandet hos barn och unga? Dels för att forskning visar att barnens hjärna utvecklas mycket bättre genom musikaliskt övande. Dels för att ge våra unga en meningsfull fritid inom ramen av allt Kulturskolan erbjuder i form av orkesterverksamhet, uppträdanden inför allmänheten, körsång och musikaluppsättningar – förutom musiklektionen varje vecka.

Vad gör våra unga idag efter skolan om de inte deltar i någon sport eller annan aktivitet? Vi vet alla att en stor del av fritiden går till att stillasittande titta i skärmarna. En del hänger på sta`n. Ett sätt att minska det inaktiva och ibland även destruktiva livet i tonåren är att fånga upp de blivande tonåringarna i tid och erbjuda meningsfulla aktiviteter såsom enskilda instrumentallektioner eller solosång, körlektioner och orkesterverksamhet. Detta generar även glädje till andra medborgare genom uppträdanden t.ex. på biblioteket, äldreboenden, daghem eller annat lämpligt tillfälle.

Musiklärarna motarbetas även av den extremt korta lektionstiden på 20 min/vecka till stråkinstrument och 15 min till dem som inte behöver packa upp sina instrument. På så kort tid hinner man sällan ge den undervisning som krävs för att uppnå seriösa resultat. Vi vill ju att undervisningen skall vara så meningsfull som möjligt och därför föreslår jag

att Norrköpings kommun skall öka anslagen till musikundervisningen så att alla barn erbjuds en plats fr.o.m. första klass och i mån av möjlighet även förskoleklass.

att lektionstiden inte understiger 30 min.

Cornelia Dahlberg

Detta inlägg publicerades i Motioner, Norrköping. Bokmärk permalänken.

En kommentar till KF 14-01-27 Musikundervisningen i kulturskolan

  1. Pingback: Folkets motioner… | corneliadahlberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.