Löpeld

Skogsbranden i Västmanland har härjat i över en vecka.

Först vill jag berätta hur Norrköpings brandkår jobbade när jag störtade iväg till min exmakes radhus där ett av mina tre barn befann sig när det brann. Min son hade sovit hos en kompis vars mamma ringde mig när hon körde förbi och såg att det steg rök ur huset. Hon sade att min son var i säkerhet, men min yngsta dotter då?

Äldsta dottern och jag befann oss ca 1,5 mil därifrån och rusade nu till bilen. Jag körde i 110 genom staden när jag såg lågorna stiga mot skyn flera km därifrån.

Sjukvårdspersonal samt polis på plats hade tydligen inte som rutin att fråga om mamma var informerad, utan gick lugnt omkring eftersom det inte fanns någonting för dem att göra vid tillfället.

Väl framme ser jag min dotter, hennes pappa och samtliga övriga boende i radhuslängan utanför. Puh… Vid de brinnande husen, 2 av 5, står en brandbil och det sprutas vatten. Plötsligt tar dock vattnet slut. Bedömningen hade gjorts att det räcker med en! brandbil till radhusbranden utanför Norrköping. En brandstation fanns på den lilla orten alldeles i närheten, men där rådde visst stiltje vid tillfället.

När mina barn, jag och några grannar ställde oss bakom huset och såg lågorna slå ut ur vardagsrummet sade en av grannarna att en brandman hade knackat på hos henne för att höra var vattnet fanns till släckningsarbetet. Hon menade – ”Det är väl inte min sak att hålla reda på.”

Jag håller med henne. Brandmännen har tillgång till GPS som visar exakt var de skall hämta vattnet om det tar slut, men den hade tydligen inte använts. Det var istället dörrknackning som gällde. Snart var hus nr 3 antänt och jag minns inte hur lång tid det tog innan brandbil nr 2 anlände, men för att göra en lång historia kort så brann 4 av de 5 husen ner.

Om räddningstjänsten i Västmanland arbetar på samma sätt så förstår jag att släckningsarbetet tar tid. För att inte tala om hur regeringen arbetar, eller rättare sagt fördriver sin högavlönade tid.

De som beslutar om indragningar vad gäller hjälpinsatserna i vårt en gång, som jag nu inser, välfungerande samhälle har samtidigt sett till att anslagen till dem själva ständigt ökar. För att åter nämna ett exempel, så här i valtider innan du lägger din röst:

Riksdagsledamot utan varken utbildning eller erfarenhet att tala om och knappt torr bakom öronen,  får 58 800kr/månad i grundlön plus diverse påslag. Drygt 300kr extra per dygn om du arbetar på annan ort och självklart får du s.k. Guldkort på SJ som småföretagarna i Sverige får slita ihop 7 000kr/månad för. Det ska ju ätas 3-rätters middagar varje gång man åker tåg någonstans, eller hur? När som helst.

Självklart får du dina taxiresor betalda så länge du redovisar dem kreativt – för att inte tala om den extra lägenheten i bostadsbristens svindyra Stockholm som du får alldeles gratis om du inte redan råkar bo i Stockholm. Möblerad enligt önskemål med alla tänkbara tillhörigheter – bara att säga till! Bostaden där hemma får sig också en kostsam översyn.

Det går en löpeld genom landet. Den kostar dig inte bara pengar, den kostar dig dina barns bottenresultat i skolan – i käpprätt fall från toppenplacering för inte så länge sedan, den kostar dig nedmonteringen av sjukvården som våra välavlönade folkvalda gjort om till iskall business:

https://corneliadahlberg.wordpress.com/2013/05/17/den-olonsamma-patienten/

Jobbar förresten Räddningstjänsten efter samma modell? Det verkar så… New Public Management kallas den. Du är inrutad i ett virrvarr av regler som går ut på att kontrollera dig och hindra dig från all mänsklig verksamhet.

Det går en vansinnes löpeld genom landet som kostar dig kraftigt ökad kriminalitet. Du vet nog vad jag talar om.

Jag har skaffat ankor och höns! För en knapp vecka sedan fick jag ytterligare två kycklingar eftersom dessa, för att överleva, fick lämna sin plågsamma tillvaro i f.d. hönsgården – s.k. hackkycklingar. Idag iakttog jag mina första kycklingar, som vuxit sig lite större än de nya, när jag gav dem mat. Jag spred ut hönsfodret över en stor yta i hönsgården för att de fyra kycklingarna inte skulle behöva krocka i sin måltid, men icke. Mina gamla kycklingar har tyvärr fattat den grymma galoppen och jagade då och då iväg hackkycklingarna. Det hjälpte inte att jag skällde på styggingarna.

Tänker på hur våra bankchefer beter sig. Det blir bankkris (p.g.a. bankchefernas oansvariga beteende) varpå staten tvingar skattebetalarna, småföretagarna, att betala bankernas förlust, varpå bankcheferna genast snor åt sig ännu större bonusar än innan krisen. Istället för att betala tillbaka till knegarna – vilket jag tror varenda mänsklig varelse med en gnutta moral i kroppen anser vara självklart.

Som om det inte räckte så tillåts de privata bankcheferna själva att producera sina egentligen värdelösa pengar. Så länge du tror på krussidullerna på pappret passar de på att köpa upp allt de kommer över – mark, fastigheter, you name it. Pengarna skapar de genom att låna ut till dig så att de därigenom egentligen även äger ditt hus och din mark, ifall du inte tillhör dem som ännu hade råd att betala för sin egendom.

De är smarta. Önskar du är smart med nu i valtider.

Beteendet borde räcka för att svenska småföretagare och övriga skattebetalare ska sluta rösta på makthavarna som godkänner beskrivna bedrägliga beteende.

Eller vet du något parti som har för seriös avsikt att sätta stopp för bedragarna ifall man får makten efter valet? Jag menar i verkligheten, inte i pladdret.

Nädå, bankcheferna kommer glatt fortsätta roffa åt sig varje foderbit/mynt som går att få tag på så att helst ingenting blir kvar till småspararna. Har du kollat din nya ränta? 0% eller? Hackkyckling.

Tänkte även när jag stod och skällde på mina välmående kycklingar medan de jagade iväg de bitvis nakna stackarna – på hur Israel beter sig. Knappt har palestinierna byggt upp sina sönderbombade sjukhus, skolor och trasiga infrastruktur i sitt krympande land innan det är dags för nästa massaker.

Israel har för denna gång slaktat ca 2 000 palestinier, varav 75% civila, varav hälften kvinnor och barn. Under tiden har inte en enda israel satt livet till. De är lika ”smarta” som bankcheferna. Är de kanske släkt?

Ur Blueshift:

https://www.youtube.com/watch?v=nK576HPe34I

De var offer i filmen nedan ”Vi beundrar den starke och föraktar den svage”:

http://magma-byteshandel.blogspot.se/2014/08/antisemitismen-vi-beundrar-den-och.html

Nu har de själva tagit på sig Hitlers roll – medan världen och Sverige ser på i TV-soffan.

Vi beundrar den starke och föraktar den svage. Beundrar den som lyckats slå sig fram. Och så länge vi fortsätter nära det systemet sprider löpelden sig.

Skogsbrand i Sala kommun, augusti 2014.
Det här inlägget postades i Samhälle. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Löpeld

  1. mickevennstrom skriver:

    Som alltid Cornelia, välskrivet och sanningar som haglar.över makthavarna. Ibland tycker jag det är hopplöst, sen kommer det något som du eller någon annan som lever i vår värld, med kloka ord, det ger mig styrka.
    Tack Cornelia.

    Gilla

    • corneliadahlberg skriver:

      Tack för ditt stöd Micke! Arbetet med bloggen är ideellt, men ibland bara MÅSTE jag skriva, tiden eller att det är gratisarbete spelar ingen roll, plikterna får vänta, bara måste – och den känslan ger livslust! Då är uppbackande kommentarer som dina så värdefulla!

      Gilla

Kommentera

