Angående könsstympade flickor i Kalmar och Norrköping

Av Olle Ljungbeck

Justitieombudsmannen (JO)

För kännedom till advokaten Elisabeth Fritz och Riksåklagaren (RÅ) samt medierna.

Angående könsstympade flickor i Kalmar och Norrköping.

På försommaren avslöjades att ett stort antal invandrarflickor i Kalmar och Norrköping könsstympats. Eftersom detta är ett grovt brott i Sverige borde åklagarmyndigheterna i de båda städerna omedelbart inlett en undersökning.

En tid efter att händelserna blivit kända förhörde jag mig med de båda åklagarkamrarna om någon utredning startat. Så hade emellertid ej skett. Det förvånade mig mycket eftersom myndigheter, som får kännedom om brott är skyldiga att anmäla dem. Jag skrev då  (28 juni) till Riksåklagaren (RÅ)  om detta. Den 2 juli meddelade mig RÅ att han efter min anmälan uppdragit åt de båda kamrarna att ta sig an ärendena.

Den 5 augusti förhörde jag mig med de båda kamrarna om man tagit sig an ärendena. Den 20 augusti fick jag beskedet att så ej skett!

Troligen har flertalet flickor könsstympats i hemlandet. Men sannolikheten att de förts till hemlandet och könsstympats där sedan de bosatt sig i Sverige är inte osannolik. De kan också ha könsstympats i Sverige eftersom ett stort flertal av föräldrarna säger sig vara för könsstympning trots förbudet i Sverige.

Könsstympning innebär ett fruktansvärt livslångt lidande för dem som utsatts för det. Därför måste eventuella brott utförda i Sverige beivras. Det får inte heller finnas någon som helst tvekan om att ingripa mot sådana brott även om det kan innebära konflikter.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Angående könsstympade flickor i Kalmar och Norrköping

  1. Ping: Svenskt rättstänk 4 | corneliadahlberg

Kommentera

