Etableringslots

Äntligen informerar SVT  folket om bluffen med etableringslotsarna. Jag träffade två av dem när jag tillfrågades om att hjälpa en flykting från Syrien med tillfällig bostad tills resten av hans familj kommit till Sverige.

De arabisktalande etableringslotsarna ljög sig igenom hela processen för att jag skulle skriva under kontraktet – varpå de får sina pengar. Bl.a. ljög de om antalet barn flyktingen hade för att få mig att stoppa in 6 personer på 34m2. Som tur var insåg jag deras lögn i tid och kunde backa. Jag blev lurad på halva hyran – inte av svenska myndigheter, utan pga etableringslotsens lögner. När jag påtalade saken per telefon skrek hon hysteriskt och klickade bort samtalet.

Försäkringskassan ringde mig vid ett tillfälle angående hyran för flyktingen och jag berättade då om min erfarenhet av det oseriösa etableringslotsföretaget. Handläggaren svarade trött att det var vanligt med oegentligheter därifrån. De gör ju bara sitt jobb, får lön av skattebetalarna, och så länge dessa inte reagerar fortsätter bluffkarusellen.

Hörde på nyheterna att sosseminister menade att 2016 så skulle den nya regeringen försöka stoppa bluffen. Reportern undrade då varför regeringen skulle vänta två år med att stoppa missbruket av skattemedel. Sosseministern svarade ögonblickligen att det är ETT år från 2014 – 2016! Inte konstigt svenska skolelever har bottennotering vad gäller mattekunskaper… 

Det här inlägget postades i Invandringspolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

