Kvinnlig könsstympning

Av Olle Ljungbeck

Till Riksåklagaren (RÅ), Justitieministern, Justitieombudsmannen, Barnombudsmannen, medierna.

Tidigt sommaren 2014 kom uppgifter om att hundratals invandrarflickor i Kalmar och Norrköping könsstympats.

Några veckor efter att detta blivit känt kontaktade jag de båda åklagarkamrarna i respektive städer för att förhöra mig om dessa tagit initiativ till utredningar i frågan, eftersom kvinnlig könsstympning är ett grovt brott i Sverige.

Beskedet jag fick var att ingen anmälan gjorts och åklagarkamrarna därför ej kunde agera. Det hör till saken att båda lokaltidningarna hade skrivit om händelserna med stora rubriker.

Jag vände mig därför till Riksåklagaren eftersom det åligger myndigheter om de får vetskap om brott, skall anmäla dessa till polimyndighet. Händelserna borde ju varit kända hos såväl skola, skolmyndigheter, kommunen etc.

Efter min anmälan till RÅ meddelade denne mig att RÅ uppdragit åt de båda åklagarkamrarna att ta tag i frågan. När jag några veckor senare förhörde mig om man påbörjat någon utredning blev svaret att man ej gjort detta. Man förnekade också de skrivelser jag sänt dem.

Jag tog därför ånyo kontakt med RÅ som återigen uppdrog åt de båda kamrarna att vidtaga åtgärder. Om detta fick jag meddelande av RÅ.

Kvinnlig könsstympning är inte straffbar i de länder flickorna kommer ifrån. Det är det däremot i Sverige. En skärpning i strafflagen har tillkommit som innebär att personer som är bosatta i Sverige men tar med sig barnet till hemlandet och där utför stympningen ändå utför en olaglig handling och skall bestraffas för denna.

Eftersom vi i dagarna fick veta att så många som 40000 kvinnor/flickor i Sverige kan vara könsstympade är det angeläget att de som utfört brotten och faller under den svenska strafflagen bestraffas.

Om inte detta sker kommer många föräldrar att tro att svenska myndigheter ser mellan fingrarna på dessa brott och därför kommer än fler flickor att utsättas för dessa fruktansvärda ”ingrepp” som leder till livslånga lidanden.

Ansvariga myndigheter påstås nu nöja sig med att ge stympningen en egen diagnos.

Någon brottsutredning verkar inte komma i fråga. Om inte detta sker kommer sannolikt ytterligare tusentals flickor att gå samma öde till mötes. Därför begär jag att ansvariga myndigheter tar sitt ansvar och gör grundliga utredningar som klargör om brott skett som faller under den svenska strafflagen och eventuella brottslingar lagförs.

Jag vädjar också till alla medborgare, kvinnorganisationer etc att inte låta dessa brott bli ouppklarade. Min främsta bevekelsegrund att driva detta är att inte fler flickor skall drabbas och därmed få ett förstört liv.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

