”Dimbåge”

Vid väderrapporten under nyhetssändningen Aktuellt fick vi halvsovande i TV-soffan nyligen av meteorologen lära oss ett nytt namn för en molnbildning på vår himmel. Molnbildningen var döpt till ”dimbåge”, den beskrevs liksom den alltid existerat men som vi av någon anledning aldrig tidigare sett eller känner till – trots att vi gått många år i skolan och iakttagit vår himmel under ett långt liv. 

”Dimbåge” är alltså vad jag förstått ett nytt fenomen och vi är numer många som noterat konstiga nya fenomen på vår himmel. Det jag såg i nyhetsinslaget var en svart, rak skuggliknande strimma som hade samma form som en kondensstrimma efter våra flygplan. En vän som brukar rikta blicken mot himlen och jag noterade det raka och skuggliknande fenomenet samma dag från min altan – och vi med flera andra har sett det förr (inte under lång tid) och undrat vad det är. Den skuggliknande strimman vi sett försvinner inte som en kondensstrimma och då får man kanske lov att undra om det kan handla om s.k. chemtrails som har synts på vår himmel de senaste åren. 

När jag googlar på ”dimbåge” dyker däremot helt andra bilder upp än det meteorologen visade i nämnda nyhetsinslag.

Lärde du dig om ”dimbåge” i skolan så hör gärna av dig! Om du inte lärt dig den molnbildningen skulle du kunna undra vad som hänt, varför den dyker upp nu?  

Från SMHI:s sida:

”Den världsmeteorologiska organisationen WMO har sedan länge bestämt hur molnen ska klassificeras och rapporteras.” ”… WMO har 2013 tillsatt en arbetsgrupp som ska undersöka hur den nuvarande atlasen kan moderniseras.” 

Jo jag tackar – det lär snart dyka upp många nya namn på våra s.k. ”moln” för att dölja förekomsten av manipulering.

Det här inlägget postades i Vård och miljö. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Dimbåge”

  1. xmaverickx skriver:

    Jag skickade ett mejl (och bifogade några foton av chemtrails över Kristinehamn) till Johan Rockström (efter att han hade nämnts på News Voice) och frågade vad, om något, han hade att säga om geoengineering (chemtrails).
    Jag (som bara är en ”vanlig” medborgare) förväntade mig inget svar, men det kom ett, vilket hedrar honom.
    ”Hej Bengt,
    Detta är en faktor, men med liten effekt totalt sätt. Chemtrails förstärker flygets bidrag till klimatförändringarna. Jag uppfattar dig som att du ser detta som en geoengineering metod för att kyla planeten. Chemtrails inte lösningen då, utan molnbildning. Det finns mycket fundering kring molns roll för kylning. Men jag bedömer att det inte finns mycket att vinna på detta, då riskerna för överraskningar är större än chansen för lösning. Dessutom, bidrar CO2 utsläpp ändå till havsförsurning.
    Vänligen,
    Johan”

    Gilla

Kommentera

