Angående personer som omfattas av diskrimineringslagen

Av Olle Ljungbeck

Nedanstående svar fick jag från diskrimineringsombudsmannen efter att jag anmält två ministrar för brott mot diskrimineringslagen. Då jag inte var nöjd med svaret begärde jag av justitieombudsmannen uppgift huruvida ministrar inte omfattas av diskrimineringslagen. Löfven får anses vara både arbetsgivare och chef. Kaplan är klart chef över sitt departement.

Svaret blev. ”Du har i anmälan framfört klagomål mot Diskrimineringsombudsmannen.

Det som Du har anfört ger inte anledning till någon åtgärd från JO:s sida. Ärendet avslutat”.

Dan Johansson, byråchef.

Jag vill i första hand få svar på huruvida ministrar omfattas av diskrimineringslagen.

Detta vill tydligen inte myndigheterna svara på. Såväl JO som DO borde givetvis kunna ge ett klart besked hur det förhåller sig. DO säger i sitt svar att man gör bedömningen! Ett sådant svar är inte godtagbart från den myndighet som skall motarbeta diskriminering. I annat fall måste jag uppfatta deras vägran att uttala sig att de inte vågar göra detta av rädsla för repressalier. Båda myndigheterna består av jurister som skall tolka lagarna då bör de väl klart kunna säga vem eller vilka som omfattas av diskrimineringslagen!

Jag vore därför tacksam om någon grävande journalist eller annan person kan hjälpa mig att klara ut huruvida ministrar omfattas av diskrimineringslagen.

Olle Ljungbeck, Hanåsvägen 110, 80591 Gävle

PS Jag kan till den som så önskar översända den skrivelse där jag anklagar Löfven och Kaplan för diskriminering av kvinnor. DS

Beslut.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) har tagit del av din anmälan mot regeringens ministrar Mehmet Kaplan och Stefan Löfven. DO bedömer att regeringen och regeringens ministrar inte omfattas av diskrimineringslagen. Do kommer därför inte att inleda någon utredning i dina ärenden.

DO är en statlig myndighet som arbetar mot diskriminering och för allas lika rättigheter och möjligheter. Det gör myndigheten främst genom att se till att diskrimineringslagen följs. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering av enskilda personer om diskrimineringen har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. etc, etc.

Per Holfe

utredare

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

