Slöjtrubbel

Nekades jobb på grund av sin slöja

Se konversationen mellan skattebetalare och företaget Santa Maria AB angående händelsen:

”Hejsan.

Jag har i media läst om turerna kring den unga muslimska kvinna som nekats anställning hos er p g a att hon inte vill ta av sig sin huvudbonad/hijab under arbetstid vid en eventuell anställning.

Hon menar i Expressen att den inte är en modesak utan en identitet.

Detta uttalande innebär att hon kopplar sin huvudbonad/hijab till en ideologi – nämligen islam.

Skall ni som företag börja införa särbehandling mellan de ni anställer eller krypa för dylika krav som saknar grund?

Hur tror ni övriga anställda reagerar om ni inte har en fast policy utan medger att olika regler för olika religion gäller. Vad ger detta för signaler i samhället?

Människor som inte vill integrera sig till de lagar vi har inom Livsmedelsindustrin kan ju lätt utnyttja en sådan situation i s f för att driva ärendet till DO som nu har skett enligt rapporteringarna för ekonomisk vinning.

Det är beklämmande att höra kommunikationschef Eva Berglie uttala sig att detta strider mot företagets grundvärderingar.

Jag vill ha en förklaring till hur svensk lagstiftning för Livsmedelsframställning kan gå emot företagets grundvärderingar.

Jag har i min naiva enfald alltid trott att ett företags möjlighet att driva affärsverksamhet är att följa det regelverk man har i det land man är verksam i.

Är dock inte intresserad av förklaringar om människors lika värde då man i Sverige har felöversatt FN-resolutionen och använder denna felöversättning som propaganda i alla situationer till att ge en felaktig bild av vad orden egentligen betyder.

Att ge efter för religiösa krav i arbetslivet bidrar inte till att varken företag eller samhälle gynnas i det långa loppet. Man bidrar i s f till att parallell-samhällen bildas något jag verkligen hoppas att ni som respekterat företag inte lägger in som ingrediens i ert varumärke.

Med vänlig hälsning

Ann-Britt Axelsdotter

 

Till Ann-Britt Axelsdotter

Hej Ann-Britt,

Det som har hänt går emot vad vi står för. Vi har inga sådana regler vid anställning och det får absolut inte går till på det här sättet. Santa Maria är ett företag vars själva existens bygger på mångfald vi tar influenser från världens alla länder till vår matlagning. Vi engagerar oss också i mångfaldsfrågor genom att till exempel samarbeta med organisationen Mitt liv, som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald.

Uppgiften om att vår policy och våra hygienregler förbjuder slöja stämmer heller inte. Det är en felaktig information som vi kan konstatera kommer från bemanningsföretaget och inte från oss. Men för oss är det en självklarhet att vi är ytterst ansvariga. Samtliga våra samarbetspartners skall ha kunskap om och agera enligt Santa Marias grundläggande värderingar kring mångfald, jämställdhet och ett inkluderande samhälle. Tillsammans med bemanningsföretaget utreder vi nu hur det har kunnat bli så fel och jobbar för att säkerställa att något liknande inte händer igen.

Med vänlig hälsning

Ellinor Wetterblad

Konsumentkontakt

konsumentkontakt@santamaria.se

Santa Maria AB

Argongatan 2D

Box 63

SE-431 21 Mölndal, Sweden

www.santamariaworld.com

 

Till Konsumentkontakt

Hej igen.

Du svarar inte på de frågor jag ställt.

Varför agerar ni för att skapa parallell-samhällen där ni låter religion ge särbehandling?

Vad tror du det ger för signaler utåt när ni ger särbehandling?

Hur ser era hygienregler ut – kan du skicka kopia på dessa?

Med vänlig hälsning

Ann-Britt Axelsdotter

 

Till Ann-Britt Axelsdotter

Hej igen Ann-Britt,

Självklart får du ta del av våra hygienregler! Se dokument bifogat det här mailet.

Återkom gärna om du har fler funderingar kring hur i arbetar med hygien och produktsäkerhet i våra fabriker.

Med vänlig hälsning

Ellinor Wetterblad

Santa Maria AB

 

Till Konsumentkontakt

Hej

Det vore bättre om du svarade på de frågor jag ställt.

Trovärdigheten sjunker drastiskt då man inte vill svara anser jag.

Tack för reglerna

Med vänlig hälsning

Ann-Britt Axelsdotter

 

Till Ann-Britt Axelsdotter

Hej igen,

Det är svårt att svara på dina frågor eftersom de innehåller påståenden som vi inte känner igen oss i.

Med vänlig hälsning

Ellinor

 

Till Konsumentkontakt

Hej igen.

Nu gällde det ju inte vad ni känner igen er i utan de signaler företaget ger ut när ni accepterar särbehandling baserat på ideologi.

Frågan om varför ni medverkar till att skapa parallellsamhällen med er policy när du säger att ert företag accepterar att särbehandla p g a religion måste du väl känna igen som ren svenska?

Det är ju fakta som du angett i vår kommunikation – eller ändrar du ståndpunkt nu helt plötsligt?

Det är inget PÅSTÅENDE från min sida – du har själv skrivit så men vägrar att svara på varför ni har denna policy.

Väntar fortfarande på ett vettigt svar gällande mina frågor.

Med vänlig hälsning

Ann-Britt Axelsdotter”

Till mig från Ann-Britt:

”Jag har inte fått svar på mitt sista email till santa maria och förstår nu att hon tackat nej till jobbet när företaget pudlat och erbjudit det till henne.

Undrar om hon tar bort sin anmäla till D!”

Eller får även hon ett saftigt skadestånd från DO på vår bekostnad? I Sverige är all galenskap möjlig, men här kan du läsa om folk med sunda förnuftet i behåll.

Annonser
Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Slöjtrubbel

  1. xmaverickx skriver:

    Det är omöjligt att få några (raka) svar från de politiskt korrekta, fega streberkräken, de slingrar sig som de ormar de är (jag vet att ormar även symboliserar vishet).

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s