Till Arbetarbladet, Gefle Dagblad m fl

Från Olle Ljungbeck, Hanåsen 110, 80591 Gävle

Arbetarbladet; ”Är detta hederlig journalistik”?

För några dagar sedan sände jag en artikel till Arbetarbladets insändarsida. Med artikeln hade jag bifogat en bild från Pride-paraden i Stockholm. Arbetarbladet tog in artikeln men ersatte min bild med en egen som inte alls illustrerade det jag tog avstånd i från. Min avsikt var inte att slå mot HBTQ-personer.

Men alla organisationer och rörelser råkar nästan alltid utför yttringar och företeelser som varken gagnar rörelsen eller har varit grundarnas mening.

I min artikel tog jag avstånd från vissa inslag i Pride-paraden och påstod det vara flathet från såväl den egna rörelsen som medierna att inte kritisera sådant.

Bilden visade tre krypande halvnakna män i läderkläder med hundmasker för ansiktet, som kröp fram längs gatan. Samtliga hade hundhalsband med hundkoppel och leddes av en annan man även han utklädd. Bilden gav i stället för jämlikhet sken av förtryck.  

Efter dessa följde såväl vuxna som barn.

Jag ställde frågan om det är denna frihet vi skall hylla och påstod att flatheten gått lite väl långt när man tillåter sådant i demonstrationstågen.

Arbetarbladet har ensidigt utgått ifrån att jag vill skada HBTQ-rörelsen när min avsikt i stället var att kritisera sådant som knappast kan ha varit grundarnas mening att profilera som hemmahörande i HBTQ-rörelsen.

Inslaget kan knappast gagna rörelsen om den bygger på människors lika värde.

I dagens värld ser vi numera ofta bland politiker, myndigheter och organisationer en flathet att inte våga ta tag i och kritisera sådant som strider mot människovärde och jämlikhet. Det jag berört är just ett sådant fall.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till Arbetarbladet, Gefle Dagblad m fl

  1. kbrel skriver:

    Heder Olle stor respekt!!

    Liked by 2 people

Kommentera

