Inget brott i religionens namn

Läs Magnus mail till chefen för Svenska Mässan, Carin Kindbom, angående censuren av försvararna av förtryckta kvinnor på Bokmässan. En skildring av en muslimsk kvinnas frigörelsekamp med svenska etablissemanget och lagstiftning emot sig.

”Min bekant som jag lärt känna nyligen, vi kan kalla henne Sima för hon lever under skyddad identitet idag, är 34 år och bor idag lyckligtvis i Sverige men är född i ett muslimskt land. Hon kom till Sverige för 2 år sedan, hitförd av sin dåvarande man som hade bott i Sverige i ca 10 år. Med denne man, som idag är 54 år, har Sima sex stycken barn.

Väl i Sverige lyckades hon bygga upp ett personligt skyddsnät med hjälp av en personlig mentor och en släkting, och med deras goda hjälp få igenom en skilsmässa med sin man. Anledningen till hennes önskan att ta ut skilsmässa var många, dels att hon inte ville vara en del i ett äktenskap med en man som krävde att hon skulle acceptera att han ville ha ytterligare tre fruar. Dels så blev hon bortgift till denne man  vid 11 års ålder mot hennes vilja (när mannen var 30 år gammal), fick sitt första barn med denne man vid 13 års ålder, även detta mot hennes vilja. Och hon har aldrig älskat denne man och har under hela sitt äktenskap tvingats bära slöja mot sin vilja.

Sima berättade för mig att väl i Sverige när en av deras döttrar skulle inskolas så tvingade hennes man henne att berätta för rektorn på skolan att varken hon eller hennes dotter ville bada. Rektorn hade först frågat pappan, men ville även att mamman, alltså Sima, skulle medverka på samtalet och hon sa ”min dotter vill inte bada och jag tycker inte heller om att bada”. Hon ljög givetvis sa hon, men min man vägrade lämna mig själv och var med även vid det samtalet, och om jag skulle sagt något annat så skulle han misshandla mig när vi kom hem. Hon berättade också att detta är verkligheten för alla muslimska flickor och kvinnor hon känner. ”Alla jag känner skulle vilja bada, och få gå utan slöja om dom känner för det, men sådana är lagarna så det är inget dom kan göra”

Den dagen hon lyckades skilja sig, eller snarare fly, från sin man och fick skyddad identitet, så var det som att känna sig fri för första gången i  livet sa hon. Hon kunde slänga sin slöja, kunde för första gången få bada offentligt om hon ville och klä sig hur hon behagade. Hon sa till mig, jag kände mig som ett djur som suttit i en bur i hela sitt liv och äntligen blivit frisläppt. Det var en sådan frihetskänsla.

Sima är idag, som hon säger själv,  under rådande omständigheter lycklig, trots alla jobbiga minnen så har hennes liv nu fyllts av möjligheter, och det hjälper henne att se positivt och klara av alla känslomässigt tunga minnen och trauman. Hon har med hjälp börjat skriva på en självbiografi, har idag helt tagit avstånd från islam och slutat kalla sig muslim och anser att inga unga kvinnor i dagens Sverige ska behöva bära slöja mot sin vilja, tvingas avstå från att bada mot sin vilja, eller ha oskyddat sex på bröllopsnatten mot sin vilja. Så som tyvärr sker, även i dagens Sverige.

Hennes före detta man lever fortfarande i Sverige. Han är relativt väletablerad i det svenska samhället och jobbar som busschaufför. Han har aldrig dömts för något brott och är inte kriminellt belastad. Och han har ju med muslimska eller svenska ögon inte begått något brott. Han har bara hållit en 11-årig flicka, som idag blivit en vuxen kvinna, i fångenskap och känslomässig tortyr i över 20 år av hennes liv.  Och det är ju inget brott, för han har enbart gjort detta i religionens namn. Religionen Islam. För är man muslim så får man behandla kvinnor på detta viset, även i Sverige. Och tvingar man en 11-årig flicka till sex i Allah’s namn, under religiös och kulturell täckmantel giftermål mellan familjer, så är det heller inget som ses så allvarligt på, för i Sverige vill vi värna om religionsfrihet.

Min fråga till dagens  samhälle och svenskar är – hur kan vi stoppa utbredningen av denna kvinnoförtryckande, kvinnoförnedrande, kvinnohatande, antifeministiska, icke jämställda religion kallad islam i vårat land? Och hur kan vi hindra dessa islamistiska män att fortsätta bedriva sitt kvinnoförtryck baserat på religiösa grunder och slaveri mot kvinnor i dagens Sverige? För den verklighet som var Sima’s är fortfarande verklighet för en katastrofalt stor mängd flickor och kvinnor i dagens Sverige.

Och mer personligen till dig Carin, om alla röster i detta samhälle som är kritiska till islam eller islamism tystas ner genom att placera in dessa människor under kategorin högerextrema och nekar dessa utrymme på bokmässor som Svenska Mässans Bokmässa i Göteborg. Hur kommer vårt framtida Sverige att se ut då? Kommer detta kvinnoförtryck någonsin försvinna i vårat land eller kommer vi se ett samhälle där andelen kvinnor i Sverige som lever i förtryck bara kommer att öka stadigt pga att ingen vågar ta ställning mot detta kvinnoförtryck? Borde vi inte stå upp för de kvinnliga rättigheter vi byggt upp i detta land under de senaste hundra åren? 

Jag bryr mig inte vilken politisk eller etnisk tillhörighet människor har, jag bryr mig inte vilken hudfärg människor råkar ha. Jag ber dock alla från mitt hjärta, låt oss inte acceptera detta vansinne och fruktansvärda som får ske, utan istället stå upp för vårt Sverige där vi värnar om kvinnors rätt att leva i frihet så att inte detta kvinnohat och slaveri under täckmantel av religionen islam får fortsätta.

Pga av att min bekant, ”Sima”, lever under skyddad identitet så kan jag tyvärr inte uppge hennes riktiga namn, adress eller kontaktuppgifter. Personligen är jag otroligt glad och tacksam att jag fick äran att bekanta mig med henne, för det fick mig att förstå att dessa muslimska kvinnor faktiskt lever med ett hopp om frihet i det tysta där under sina slöjor. Även om det också gav mig en skrämmande insikt om vad islam gör med människor, och vilken verklighet som råder i dagens Sverige där män får förtrycka sina kvinnor i religionens namn. Och allt med stöd och acceptans från det svenska samhället med dess fina normer om religionsfrihet.

Mvh

Magnus Ericsson”

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

