Tabutemat igen

Som halvtysk har jag tidigt fått erfara hur skamfylld halva min bakgrund är (vi pratar om förintelsen så klart) och att ämnet helt enkelt inte ifrågasätts. Min tyska moster lär dock ha ifrågasatt informationen kring den s.k. förintelsen, något som bara nämndes men aldrig diskuterades.

Nu, vid 57 års ålder, läser jag med förskräckelse allt oftare om temat ur en helt annan synvinkel än den jag lärde i skolan och sedan av media, ständigt återkommande. Först gjorde jag som vi brukar som snälla, lydiga svenskar (född och uppvuxen här) – stoppade undan den nya infon som ”det där stämmer nog inte”.

Jag kan inte mer som du kanske märkt, den grävande journalistiken, som allmänt lyser med sin frånvaro i vår propagandamedia, vad gäller temat dyker upp så ofta och från så många olika källor så idag länkar jag även till denna redogörelse av vår groteska eller förljugna? historia, ur FRIA SIDOR.

Det här inlägget postades i Samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

