Tar Gefle Dagblad in artikeln?

Olle Ljungbeck har sänt följande artikel till Gefle Dagblad. ”Vi får se om de tar in den.”

Apropå JO-anmälningen mot polismyndigheten i Gävle.

Det är jag som är anmälaren. Självklart skall inte polisen eller annan myndighet etc få friförklara någon från att följa lagen.

Därför är det allvarligt när lokalpolisområdeschef John Köhler förklarar att det är poliserna som på plats får göra bedömningen! Självklart hade poliserna kunnat göra många andra bedömningar och därmed löst situationen utan att bryta mot lagen. Om detta skall ingen tvekan råda.

I ett land som vill kalla sig rättsstat får ingen enskild person eller organisation bryta mot lagen.

För drygt två år sedan stod undertecknad på torget i Gävle och ensam demonstrerade med ett plakat mot massinvandringen. Platsen där jag stod hade jag anvisats av en ”dialogpolis”.

När jag stått på platsen ca 3 kvart kom plötsligt två handfasta poliser och grep mig i varsin arm och förde bort mig och plakatet.

Det hör då till saken att någon ringt polisen och hävdat att en äldre man hetsade mot folkgrupp men också bröt mot hädelseparagrafen. Detta var sålunda tillräckligt för att den operative polischefen skulle sända två bastanta polismän och föra bort en 83 – årig man. Då fanns resurser! Hade han behärskat åsikts- och yttrandefrihetsgrundlagen skulle han omedelbart insett att han var ute i ogjort väder. Men inte nog härmed utan den s k hädelseparagrafen är sen tidigare borttagen ur lagboken.

Dagen därpå kunde man läsa i bl a Gefle Dagblad att en äldre man bortfördes efter att ha ” hetsat mot folkgrupp” och brutit mot hädelseparagrafen. Sålunda visste varken polisen eller tidningen att jag greps på helt osakliga grunder. Hets mot folkgrupp då.

Efter tre veckor fick jag besked från åklagare (med återlämnande av mitt plakat) att jag inte på något vis varken brutit mot grundlagen eller annan lag.

Sålunda kunde en enskild polisman hindra mig i en handling som jag hade rätt till enligt grundlagen.

Det hör också till saken att ingen av de båda lokaltidningarna införde någon rättelse.

Detta är endast några exempel hur det kan gå när enskilda eller myndigheter tar lagen i egna händer.

Skall vi fortsätta att vara en rättsstat måste vi låta lagen ha sin gång och inte överlämna den för fri tolkning.

Det är väl ändå inte så illa att personliga åsikter  eller vissa politiska sådana får styra tillämpningen av lagarna? 

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tar Gefle Dagblad in artikeln?

  1. kbrel skriver:

    Klart som alltid Olle!

    Gilla

Kommentera

