Har vi redan passerat ”1984” och ”Fahrenheit 451”?

Av Olle Ljungbeck

I tidig ungdom läste jag bl a ”Fahrenheit 451”. Det är nu ca 60 år sedan. Av en tillfällighet såg jag en notis om boken i en av våra dagstidningar härom dagen. Jag blev nyfiken och funderade på om jag såg på boken i dag på samma sätt som då jag var ung. Jag besökte därför biblioteket och lånade den.

Boken blev en överraskning för den påverkade mig i mycket högre grad än när jag läste den som ung. Jag antar att jag då såg den som en science fiction. När jag nu läste den för någon vecka sedan slog det mig att den ju i mycket skildrar dagens verklighet.

I boken rycker brandkåren ut för att bränna böcker. Vad som skiljer framtidens brandmän från dagens, är att de inte släcker bränder. De startar dem. Deras främsta uppgift är att bränna böcker, som i framtiden blivit olagliga. Detta sker visserligen inte i dag. Däremot undanhåller politiker och medier sanningar som kan väcka eller störa folket.

De sidor som berörde mig mest var sidorna 80-81 i mitt utgivningsexemplar av boken. Ja dessa sidor inte bara berörde mig. De chockade mig. Därför att de kunde varit skrivna i dag.

Bokens författare Ray Bradbury skildring är i dag ett mycket mer tankeväckande framtidsscenario där teknologi och massproducerad ”kultur” har fördummat och förslöat människorna. Boken visar på ett samhälle där människornas tankeverksamhet avstannat för allt som rör det verkliga livet. Men också där staten och medierna medvetet söver människorna och aldrig ger dem sanningen om nuet och dess verkliga problem. Människorna är inte längre intresserade av naturen, meningsfulla diskussioner, samhällsdebatter, litteratur, teater etc. I den mån de förstnämnda förekommer liknar de mest shower.

Boken är fruktansvärt aktuell. Det är bara att se på TV, lyssna på radio, läsa tidningarna, följa nöjes- och ”kulturlivet” men också politikernas och mediernas förljugenhet. Allvar är ett okänt begrepp. Det har ersatts av flabbande, raljerande och ”skämt” under midjan. Almedalen är ett lysande exempel. I stället för att presentera medborgarna genomtänkta och goda, realistiska förslag för framtiden munhöggs och raljerade man. Efterdebatterna var mer show än seriösa diskussioner.

Ur boken ”….. Om regeringen är ineffektiv, tyrannisk etc så är det bättre att den är allt det där än att folk funderar över det. Frid, Montag. Ge folket tävlingar som de vinner om de kommer ihåg texten till en välkänd sång eller namnen på huvudstäder eller hur mycket majs man odlade i Iowa förra året. Proppa dem fulla med likgiltiga data, stoppa så mycket ´fakta´ i dem att de storknar men samtidigt tycker att de är fyllda av kunskaper. Då tycker de att de tänker, de får en förnimmelse av rörelse utan att röra sig. Och de blir lyckliga, därför att fakta av det slaget är oföränderliga. Ge dem inte opålitliga, hala ämnen som filosofi, sociologi, en verklighetsbeskrivning av samhälle och samhällsproblem att grubbla över och förbinda saker med. Varje man som kan plocka sönder en TV-vägg och sätta ihop den igen, och det kan de flesta män nu för tiden, är lyckligare än den som försöker beräkna, mäta och få jämvikt i världen, vilken inte kan bli vare sig mätt eller bringad i jämvikt utan att komma människan att känna sig bestialisk eller ensam. Jag vet, jag har prövat på det; åt fanders med det. Så hit med era klubbar och parties, era akrobater och trollkarlar, era våghalsar, reabilar, motorcykelhelikoptrar, ert sex och era narkotika, mer av vad som helst som har med automatiska reaktioner att göra. Om pjäsen är dålig, om filmen är intetsägande, om leken är tråkig så ge mig ett terminstick bara. Och då tror jag att det är pjäsen jag tycker om fastän jag bara reagerar för en mekanisk retning. Men det gör detsamma. Jag tycker om rejäl underhållning.”

Följer man i dag medierna som TV, Radio, tidningarna och en stor del av litteraturen och det som betitlas som kultur kan man tro att det finns en plan för att söva och fördumma människorna så att de glömmer verkligheten och dess problem.

Radio och TV placerar ”små”-flickor/pojkar som programledare där deras okunskap om ämnet många gånger är total. De saknar såväl akademisk som allmänbildning. Humorn är död. När Sveriges roligaste man skall vara rolig kör han en låtsaskuk i magen på Lill Lindfors!

Med Hasse och Tage dog humorn.

Den ”litteratur” som tagit över och massproduceras består i huvudsak av detektivromaner. Vi har slutat att lära våra barn att läsa. Inte minst orsakas detta av bristerna i skolan.

Vill man vara riktigt drastisk kan man med fog påstå att kulturen är död. Den har ersatts av jippon, trams, okunskap och en brutal kommersialism och reklam.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Har vi redan passerat ”1984” och ”Fahrenheit 451”?

  1. Brage Norin skriver:

    NÄSTAN INGEN FÖRSTÅR KAOS – MEN VAD GÖR VÄL DET???
    Det som sker det sker – ”whatever will be will be” – Doris Day.
    Till och med världens mest kända geopolitiska analytiker har olika uppfattningar om skeendet i världen. De historiska tungviktarna (Paul Craig Roberts, William Engdahl, Pepe Escobar m fl) – som är kända för att mycket sällan missta sig när det gäller geopolitiska skeenden – framför nu olika åsikter om skeendet i USA och i världen. Jag har noga läst allt de skrivit i flera år. Jag har aldrig upplevt något liknande.

    Jag följer även en hel svärm av ekonomiska skribenter, bland annat den svenska ekonomiska krönikören på Svenska Dagbladet Andreas Cervenka. Jag plöjer ofta igenom långa tal eller intervjuer av presidenter som Rysslands Putin, Kinas Xi Jinping, Syriens al Assad, Egyptens al Sisi – med fler. Jag försöker läsa mellan raderna. Jag försöker förstå. Jag drömmer – hjärnan bearbetar informationen när jag sover. Jag vill få ordning på alla historiska pusselbitar.

    JAG UPPLEVER SJÄLV ATT MIN VÄRLDSBILD VILAR PÅ ABSOLUT SÄKER GRUND.
    Varenda cell i min organiska galax kroppen är helt säker. Jag består av cirka 7 miljoner miljarder celler och alla celler är absolut säkra. Jag måste ha rätt!!!

    VI KAN SLAPPNA AV – DET BLIR INGET NYTT VÄRLDSKRIG.
    Det blir motsatsen. Det blir världsfred.
    Egentligen är detta så enkelt att förstå. Varje imperium går helt enkelt under. Alla imperier uppstår, varar och går under. Nu är det USA:s tur. För 25 år sedan var det Sovjetunionen som upplöstes. Nu är det ”USA-unionens” tur. Rysslands kollaps och Östeuropas fall följdes åt. USA:s kollaps och Västeuropas fall följs också åt.

    Det ryska imperiet Sovjetunionen började att spricka i Östeuropa. Det amerikanska imperiet USA-unionen börjar nu att spricka i Västeuropa. Likheterna är övertydliga. Men det finns också stora skillnader. USA har varit ett unikt världsimperium med militära baser runt hela planeten. USA:s fall berör därför hela världen. Det amerikanska romarriket spricker därför inte bara i Västeuropa utan i hela världen.

    DET ÄR PRECIS DETTA SKEENDE VI NU BESKÅDAR.
    Vi ser att EU eroderar bit för bit. Hela EU:s södra flank är på väg att störta ner för den ekonomiska ruinens brant. Hela EU:s östra flank håller på att upplösas. Det forna Östeuropa söker sig ännu en gång österut – mot Ryssland och Kina. Dessa stormakter i öst är inte längre vad de varit – de har förändrats i grunden. Rysslands och Kinas politiska ledare leder nu nationer som visar vägen framåt för hela mänskligheten. De vill avsluta den mörka period som vi kallar ”det kalla kriget”. De vill skapa ett helt nytt internationellt samarbete. De vill skapa en värld i fred.

    YTTERST FÅ FÖRSTÅR SIG PÅ DEN KINESISKA MYRSTACKEN.
    En enda kilometer av den kinesiska muren räcker för att jämföra sig med historiens allra största mästerverk. Pyramiderna i Egypten må vara stora, men den kinesiska muren är ultra – mega – kolossal. Den är många tusen kilometer lång. Den är helt sanslös. Det är mycket i Kina som är fantastiskt. Det kinesiska porslinet – gjort av världens finaste kaolinlera – chockerade väst. Det kinesiska sidentyget fick hela världen att gapa. När folket i öster har marscherat i takt har många underverk inträffat.

    ”DEN STORA TSUNAMIN I ÖST” – har rullat igång.
    Över halva världens befolkning har börjat samarbeta i öst. ”Den nya sidenvägen” är ett ännu större megaprojekt är den kinesiska muren. En sådan kolossal infrastruktursatsning har aldrig skådats i mänsklighetens historia.

    ÄR NI TOTALT BLINDA???
    Ser ni inte vad som sker?
    Jag känner mig väldigt ensam. Jag blir arg. Varför i helvete ser nästan ingen vad jag ser? Har jag blivit mentalt sjuk – eller kanske Mahatma Gandhi hade rätt – ”Människor är inte vid sina sinnes fulla bruk”. Jag är absolut säker – jag är frisk. Jag ser klart.

    DET SPELAR INGEN ROLL VAD VI TROR PÅ ELLER VAD VI INTE TROR PÅ.
    Det blir lika förbannat som jag skrivit i många år:
    * Den ekonomiska bankkraschen startar i södra Europa.
    * The Fiscal Cliff väntar. Dollarn faller.
    * USA störtar in i ett fasansfullt inbördeskrig.

    Detta har min inre kristallkula visat mig tydligt i många år. Att alla mina favoriter bland politiska analytiker i världen vacklar, spelar ingen roll. De ser inte lika klart som min kristallkula. Alla som bara tänker med hjärnan blir halvblinda. Man måste tänka med hjärtat för att kunna förstå. Det som nu sker kan ingen logik i världen förklara.

    Jag öppnar nu min öl och firar – SKÅL!
    Mordors rike kollapsar. Denna stund har jag längtat efter i hela mitt liv.

    Brage Norin – Skogså Tankesmedja.

    Liked by 3 people

  2. Josef Boberg skriver:

    Så länge som det finns Liv i Oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i Sverige – så finns det hopp om en annorlunda ordning – eller ?

    Kom ihåg att ingen är där hen är av en tillfällighet – för ingenting i den Kosmiska Planen sker av en slump – eller ?

    Så det gäller ju i alla lägen att framförallt vara sin egen vän – eller ?

    Liked by 2 people

  3. bert Sandström skriver:

    Jag läste denna bok 1976 ska låna den och läsa om den. Det var intressant att ta del av dina tankar. Ja vi lever i ett fördummat samhälle. Folk har slutat att fundera och kritisera. De tycks ha förlorat sin egen tankeförmåga. I SVT och massmedia diskuterar man mat och åter mat och humor finns ej längre mår bara illa av att titta på dessa så kallade debatter eftersom det tycks bara vara fjantar och nollorna som får uppträda på public service. De bara håller med varandra och sitter och gullar med varandra Ta strid och säga obehagliga saker det gör de aldrig. De är så konflikt rädda här i ankdammen Sverige. Ibland vill man bara kräkas när man lyssnar på dessa medelålders dagisbarn de har blivit så indoktrinerade av samhällets lögner eller makten lakejer så de har förlorat sin själ eller sålt bort sin identitet. Ja tack för tipset. Då är det inte bara jag som tycker att man lever i en låttsasvärd, där krig har blivit fred och lögn sanning.

    Liked by 1 person

  4. bert Sandström skriver:

    Tack Brage Norin för ditt intressanta inlägg. Känner mig inte längre så underligt och utanför i detta för mig ytliga ,barnsliga och fjantiga Sverige.Det du skrev om gick direkt in i mitt huvud. Jag ska läsa om denna bok.

    Liked by 1 person

  5. Jag ser i min kristallkula att folk vaknar mer och mer och att denna vakenhet alltmer gör att de föredrar mer sanningsenliga alternativa medier som godkänner andra bloggares trackbacks och kommentarer, helt enkelt för att de kommer bli bojkottade om de inte gör det.

    Detta kommer leda till mer demokrati och enhet människor emellan i nationer, inte en dum enhet, men en intelligent enhet, där världens olika folk respekteras inom de ramar som dessa folk måste ha för att kunna fungera enhetligt.

    När vi alla idag ser resultatet av islam är det naturligtvis otroligt dumt att tro på enhet med islamister, ens om säkert 90% av muslimerna är s.k. ”goda människor”. Muslimerna kan leva lyckliga i sin ”goda” enhet i islamistiska länder tillsammans med sina ca 10% salafister.

    De okunniga Islam-vurmarna kan ex. resa ner dit och uppleva islams konsekvenser helt utan att någon annan måste lida under dem och samtidigt bli upplysta om islams konsekvenser. Gillar de konsekvenserna av muselmanernas religion, kan de ex. ansöka om medborgarskap i Saudiarabien eller ex. gifta sig med en salafist i Aleppo.

    Liked by 1 person

Kommentera

