Fler tystade folkmord

Förtrycket ökar mot Asiens kristna, läser jag i Kyrkans Tidning med en lista på de 15 värsta länderna i världen, som jag inte radar upp här, du känner igen namnen. Däremot kommer jag att tänka på Mrutyuanjai Mishras berättelse om ett folkmord jag tidigare aldrig hört talas om. Det skedde 1971 då muslimer enligt Mishra dödade 3 miljoner hinduer och andra muslimer ej tillhörande den egna falangen och under tiden våldtogs 500 000 kvinnor.

Folkmordet på kristna i f.d. Ottomanska riket, delvis nuvarande Turkiet, lyser fortsatt med sin frånvaro i våra skolböcker och här har vi tydligen ytterligare ett. Fortsatt bara ETT folkmord ingen kan undgå att lära känna, i detalj, och frågan om vem som egentligen beslutar om innehållet i våra utbildningar borde ljuset riktas på! – om vi vill påstå oss leva i en demokrati…

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fler tystade folkmord

  1. Conny Lundberg skriver:

    Vi lever i en tid av förtryck från dolda maktgrupperingar men detta är gudskelov på väg att alltmer uppdagas! 🙂 Mycket bra artikel som tar upp de ingen pratar om!:)

    Liked by 1 person

  2. corneliadahlberg skriver:

    Jag menar folkmordet på armenierna 1914-15 som det ofta felaktigt kallas har jag fått lära av drabbades efterkomma eftersom det handlade om många fler folkgrupper. Gemensamt för dem vara att de var kristna och slaktades av muslimer i f.d. Ottomanska riket som idag är en del av Turkiet.

    Gilla

Kommentera

