Aktivitetsrapport Kontanternas bevarande

Ur Blueshift

KRIGET MOT KONTANTERNA – AKTIVITETSRAPPORT FEBRUARI 2017

Möt “Stefans Styvbror” – aktionsgruppen som fått nog av etablissemangets ständiga lagbrott…”

Kontakta Stefans Styvbror för samverkan:

https://www.flickr.com/photos/stefansstyvbror/
Skriv till: stefansstyvbror@tutanota.de

Från Kalle Hellberg:

Mailväxling med Riksbanken, om kontanter

Skickat: den 15 januari 2017 11:45

Till: ‘registratorn@riksbank.se’ <registratorn@riksbank.se>

Ämne: Fråga till era juridiskt ansvariga

Hej! Så här skriver ni på Riksbanken i detta dokument (några utdrag, rödmärkning av mig):

Av riksbankslagen framgår att sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken är lagliga betalningsmedel, vilket innebär att ”var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning”.

Sedan står det i samma dokument:

Även om utgångspunkten i riksbankslagen alltså är att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning finns det i praktiken en mängd undantag från denna skyldighet.

Därefter anger ni att just avtal mellan parter kan innebära undantag från ovanstående, vilket är lätt att förstå och acceptera.

Men sedan kommer ett stycke som kullkastar allt ovan:

I Sverige gäller som utgångspunkt att vi har frihet att sluta avtal vilket innebär att var och en har rätt att avtala om hur köparen av en viss vara eller tjänst ska betala. Sådana avtal kan vara mycket enkla att ingå. I praktiken räcker det att en näringsidkare meddelar kunden att han inte är beredd att acceptera kontanter som betalning för sina varor eller tjänster.

Det är just denna text som måste ifrågasättas, hur kan ett avtal plötsligt ”i praktiken” få tecknas av bara en part? Ett avtal kan väl aldrig beslutas och antas av bara en part, det måste väl vara minst två parter om ett avtal? Jag har inte gjort något ”avtal” med butiksinnehavaren om att inte få betala med kontanter! Frågan är då vilken text man ska ta som gällande lag, den första som står i lagtexten, eller den andra som verkar vara ett tyckande? Eftersom jag vill betala med kontanter så utgår jag från att lagtexten gäller, eller har jag fel?

Jag önskar ett förtydligande om detta att t ex en butik ensidigt via en skylt kan bestämma att inte ta emot kontanter, att det alltså är lagligt gå emot gällande lag. Om så vore fallet så kan ju jag (som också är näringsidkare), visa upp en skylt i den butik som vägrar ta emot kontanter, där det står ”Jag betalar bara med kontanter”, vems skylt är det då som gäller?

I praktiken skulle ju detta innebära att var och en kan skapa sin egen lag som andra ska tvingas följa, är detta verkligen förenligt med rättspraxis i Sverige?

Med vänlig hälsning

Kalle Hellberg

Blidsberg

kalle@maxicom.se

Tel. 0321-81000

…………………………………………………………………………..

Från: Kalle Hellberg

Skickat: den 2 februari 2017 13:49

Till: Registratorn <Registratorn@riksbank.se>

Ämne: Påminnelse

Hej! Jag har inte fått något svar på nedanstående, ser fram mot att få det! Mitt mail har väl fått ett diarienummer, vilket?

M v h Kalle Hellberg

Blidsberg

…………………………………………………………………………..

Från: Ahlsén Löfgren, Caroline

Skickat: den 2 februari 2017 16:07

Till: ‘kalle@maxicom.se’ <kalle@maxicom.se>

Ämne: SV: Påminnelse

Hej,

vi kommer att återkomma till dig inom kort med svar på dina frågor.

Vänligen

Caroline Ahlsén Löfgren

……………………………………………………………………………..

Från: Ahlsén Löfgren, Caroline

Skickat: den 15 februari 2017 07:58

Till: kalle@maxicom.se

Ämne: Fråga till era juridiskt ansvariga

Hej

Jag ber om ursäkt för att svar har dröjt. Jag ska försöka besvara din fråga så gott det går.

Det är mycket riktigt som du skriver nedan, att avtalsfrihet råder vad gäller betalning med kontanter. En näringsidkare kan således meddela att denne inte tar emot kontanter som betalning. Att det ändå är fråga om avtal mellan två parter beror på att det är frivilligt för den enskilde att träda in i avtal med näringsidkaren, om du som enskild väljer att gå med villkoren att betalning sker med annat än kontanter. Du träffar alltså ett ”avtal” med näringsidkaren om du väljer att handla hos denna. Du som enskild har självklart rätt att välja att gå till annan bäringsidkare om du inte accepterar villkoren gällande betalning.

Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen

Caroline Ahlsén Löfgren

Jurist

SVERIGES RIKSBANK

Avdelningen för betalningssystem och kontanter

103 37 Stockholm

http://www.riksbank.se

………………………………………………………………………………………….

Följande skickade jag 2017-02-15 kl 09:18 till Caroline:

Hej och tack för svar! Det du skriver kanske ännu kan gälla om man bor i en storstad, med flera butiker som säljer samma varor och där någon fortfarande tar kontanter. Men jag bor på landet och har inte tillgång till flera affärer som har samma varor, i vissa fall.

Ett exempel: En järnaffär i min närhet säljer även gastuber för olika ändamål, i mitt fall gäller det svetsgas. Men den affären har slutat ta kontanter och jag har inget kort. Jag kan då åka 10 mil till nästa säljställe av svetsgas, men de har också slutat ta kontanter, vad gör jag då, vilken frihet har jag att välja annat köpställe? Jag har gott om giltiga kontanter, men kan inte handla för dom och allt fler butiker slutar att ta emot kontanter. För mig är det en olaglighet att neka ta emot det i Sverige lagliga betalningsmedlet kontanter, vilket ni också skriver på er hemsida, så varför gäller inte denna lag om kontanter som betalningsmedel?

Är det inte dags att sätta ner foten och bestämma att kontanter ska gälla, för alla (inte bara för Landstinget)? Och att banker ska vara skyldiga att hantera kontanter? (Vidare borde bankers kriminella göromål, att låna ut pengar de inte har, vara lagstridigt, men om detta talas det inte. Hur kan ni jurister gå med på detta, men det är en annan fråga?)

M v h Kalle Hellberg

…………………………………………………………….

Sedan ingen reaktion……det tog ju en månad innan jag fick svar förra gången, så jag väntar väl ett tag innan nästa påminnelse….

Kalle H.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

