Teneriffa

Längesedan jag skrev själv på min blogg och anledningen är alla utmärkta texter från alla våra äkta grävande journalister. Att sprida ordet har blivit mesta innehåll, men idag vill jag bara berätta att jag kommit tillbaka från Teneriffa 😉

Där blev min första förvånade upplevelse att jag kände mig mer hemma och trygg på gatorna i staden Puerto de la Cruz än jag gör ”hemma” i Norrköping. Så långt har det gått och så snabbt så det känns ibland som att vakna in i en skev dröm.

Teneriffa är en fantastiskt vacker ö (till dig som inte redan varit där) och när jag såg de härliga höga vågorna tänkte jag att hit ska jag emigrera när det blir ohållbart där hemma. När jag sedan gav mig ut i vågorna hörde jag ganska snart badvakten vissla på någon. Efter ett tag insåg jag att det var mig han visslade på. Enda chansen att få en ung snygging att vissla på mig tänkte jag och fortsatte. Nej skämt åsido, jag blev irriterad eftersom jag såg en man hoppa och simma utan att bli störd i vågorna alldeles i närheten. Trodde badvakten att jag inte klarar vågorna för att jag är kvinna?

Han hade kanske rätt, jag menar att strömmarna var starka, en annan dag fick jag hållas, men sista dagen var det totalt badförbud och så pass hysteriskt så de spärrade av hela stränderna. Inte en chans att doppa tårna ens. Det blir ingen flytt hit, jag som älskar att bada, och dessutom började jag längta hem, bara så där. Trivs ju ändå i det här landet, ljuset, naturen, årstiderna, allemansrätten…

Istället för att behöva leta efter lämplig plats att emigrera till kan jag inte låta bli att drömma att de flesta slutar lägga sin röst på dagens våldsfrämjare i riksdag och regering och istället lägger sin röst på den som vill sätta stopp för Sveriges och andra västländers medverkan till krig mot länder som aldrig hotat oss! ”Den” får vi leta efter och lyfta.

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Teneriffa

  1. Conny Lundberg skriver:

    Du har så rätt, Cornelia! Det räcker att komma utanför det land som en gång var Sverige för att man skall känna sig som i det Sverige som det en gång var när det gäller trygghet,
    Bara att slippa alla tokiga löpsedlar är en lättnad!
    Att få ordning på Sverige kräver tyvärr politiker av en helt annan kaliber än de vi har i landet.
    Det måste till en folklig resning av sällan skådat slag som endast kan komma om tillräckligt många vaknar upp, så min slutsats är att det måste bli så pass mycket värre än det redan är för att detta skall ske.

    Liked by 1 person

  2. kbrel skriver:

    Härlig ö mycket att utforska! Har varit där ett tiotal ggr!

    Liked by 1 person

  3. Helena Palena skriver:

    Kom den 6 mars då hade du åkt hem antar jag! Synd annars hade vi kunnat parta. Vi badade på Lago Martinianez (inte på Playa Jardin där det är mindre stenar och bättre strand). Det var gul flagg. Stod nära stranden och råkade titta bort. En våg slog omkull mig. Ramlade baklänges och fick tre vågor över mig. Mina glasögon plus solglasögon for iväg. Mitt vänstra knä – som jag skadat förut – fick sig en jävla kyss! Folk drog upp mig och badvakten kom och smetade jod i skrapsåren. Kunde inte gå själv. Det var på lördagen den 11 – dagen före fullmåne – så havet är inte att leka med. Fick åka rullstol från flygplatsen till planet. Och lika på Arlanda fram till taxin. Nu har jag kurerat mig med citronmeliss och kamomill. Har nu stödstrumpa. Och snart är jag bra igen. 🙂 Kan nämna att badvakten kom springande med mina solglasögon som en kille hittat. Men mina riktiga var putz weck! Som tur var hade jag ett extra par med mig. 😛

    Liked by 1 person

    • corneliadahlberg skriver:

      Oj vilken otur men tur att det läker med hjälp av dina huskurer! Då får jag vara tacksam att badvakten visslade så idogt annars hade jag kanske emigrerat ofrivilligt 😉
      Nästa gång får du säga till när du far iväg så kanske vi kan ses på någon ö 🙂

      Gilla

Kommentera

