Det finns ingen oberoende press

Av Kalle Hellberg

Jag bemöter här Borås Tidnings chefredaktör där han i en krönika beskriver hur ärlig och sanningssägande all MSM är, jämfört med alternativ media. Den kommer inte att publiceras (jag får nog inte ens ett svar från BT, skickade den i söndags)

                    De ”seriösa medierna”

I söndagens krönika med rubriken ”Den relevanta sanningen” försöker Stefan Eklund övertyga läsaren om att ”seriös media” sprider sanningar och beskriver verkligheten. Som varande skribent under hela min livstid har jag dock en annan upplevelse av svensk ”seriös” media, där för makten känslig information ständigt refuseras, till förmån för den av makten tillrättalagda propagandan.

För en majoritet av svenska ”seriösa journalister” gäller samma förhållningssätt till sitt yrke som den John Swinton här ger:

En natt omkring år 1880, John Swinton, den då mest framstående New York journalisten, var hedersgäst vid en bankett som var given honom av ledarna för sitt yrke. Någon som kände varken pressen eller Swinton erbjöd en skål för den oberoende pressen. Swinton upprörda sina kollegor genom att svara:

”Det finns inget sådant vid denna tidpunkt av världens historia, som en oberoende press. Ni vet det och jag vet det. Det finns ingen av er som vågar skriva era ärliga åsikter, för om ni gjorde det, så vet ni på förhand att det aldrig skulle visas i tryck.

Jag är betald varje vecka för att hålla min ärliga mening borta från papperet jag skriver på. Ni andra får era löner på samma sätt, och om någon av er skulle vara så dum att ni skriver era ärliga åsikter, så skulle ni inom kort vara ute på gatorna och leta efter ett annat jobb. Om jag för fram mina ärliga åsikter i ett nummer av min tidning, skulle mitt jobb vara borta inom tjugofyra timmar.

Verksamheten för journalisterna är att förstöra sanningen, att ljuga rakt av, att förvränga, att förtala, att vara lismande djur vid foten av mammon, och att sälja sitt land och sin ras för sitt dagliga bröd. Ni vet det och jag vet det, är det inte dårskap detta påstående om en oberoende press?

Vi är de verktyg och vasaller för rika män bakom kulisserna. Vi är sprattelgubbar, de drar i trådarna och vi dansar. Våra talanger, våra möjligheter och våra liv är egendom hos andra män. Vi är intellektuella prostituerade.”

För den vetgiriga kan jag rekommendera den tyska journalisten Udo Ulfkottes böcker och artiklar, där han under sin sista tid i livet avslöjade sanningen om de ”seriösa medierna”.

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

