Plocka friskt från CSN

Haft tillgång till uppgifter som förvånat mig gällande obetalda avgifter till CSN, Centrala studiestödsnämnden vars uppgift är att fördela våra skattemedel till studerande. I nämnda fall gäller det en man 50+ som årligen plockar medel från CSN utan att betala tillbaka mer än viss del så vitt jag förstår.

Det hela tog sin början för 10 år sedan och varje år, utom ett, har nya medel beviljats och utbetalats för att sedan hamna i kolumnen ”Obetald avgift” samt oavkortat i nästa kolumn ”Obetald avgift som aviseras detta år”. För 3 år sedan samt förra året hamnade summorna hos Kronofogden, vilket dock inte har hindrat CSN från att i godan ro fortsätta att betala ut skattemedel även detta år.

Får man lov att tipsa alla bedragare, som ju ändå är i farten utan större motstånd från ett lamslaget, korrumperat svenskt rättsväsende vars enda mål tycks vara att göda advokater, domare, åklagare m.m. Se här.

I beskrivet fall tjänar inkassobolagen på de ökande skulderna eftersom vår myndighet Kronofogden överför, kanske t.o.m. säljer? – de obetalda skulderna till dessa, som vartefter säljer dem vidare till nästa inkassobolag. Inte begriper jag hur denna business på våra knäckta medborgare kan hålla i längden? Jag antar att det i grunden håller lika lite som hela vår bluffekonomi bestående av pengar skapade genom just skulder, pengar som med andra ord skapade av luft saknar täckning.

Jag ringde CSN för att höra hur deras policy ser ut vad gäller beskrivet fall av sedan 10 år tillbaka återkommande utbetalningar av nya studiemedel trots obetalda tidigare avgifter. Jag kopplades vidare till en handläggare som skulle vara kunnig på området, en handläggare för studiemedel och återbetalning. Denne upprepade att ”det ska inte gå att bevilja om inte skulden är betald”. Nej, men tydligen går det.

Det här inlägget postades i Samhälle. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Plocka friskt från CSN

  1. Björngunnar skriver:

    Ett mål i tingsrätten kostar 100.000kr…
    En privatperson som råkat ut för myndigheternas förtryck har inga möjligheter att vinna ett mål, det är min slutsats.
    Jag lånade ut min bil till en kille som körde in den i Stockholm utan att jag visste om det.
    Kostnad 11 kronor för mig.
    Jag vägrade betala och ” rättsväsendet” dömde mig till 1100 kronor i böter för något som jag inte gjort.
    Samma bil där hade jag betalat in 3300 kronor i skatt men några dagar för sent, böter 700 kronor.
    Summa 1800 kronor i böter,är det rimligt?
    Ett annat mål gällde ett veterinärbesök som kostade mig 9000 kronor.
    Veterinären använde övervåld vid en förlossning och kon reste sig aldrig mer.
    Jag ringde veterinär igen som tittade på kon dan efter och sa att jag skulle knuffa på kon och vände henne, efter ett par dagar dog kon och räkningen på 9000 kronor vägrade jag betala, jag blev dömd i tingsrätten i Uppsala att betala förståss.
    Bilen ovan igen, när jag köpt den i Lindköping och lagat felen som tidigare ägare fått protokoll på körde jag hem den ,ca 35 mil.
    Åkte fast för att ha kört hem den utan fel men inte återbesiktigad.
    Det går ju inte att beställa en besiktningstid i Lindköping jag skulle fått vara kvar i dagar.
    Jag var på i ett väldigt uppretat tillstånd på den rättegången och frågade en av de politiska kommissarierna om han kunde svara på om Estonia släpptes iväg samma dag som hon sjönk och det med 5 körförbud.
    Inget svar naturligtvis.
    Henning Witte är av åsikten att Estonia dessutom sänkts med sprängämnen och jag frågade på rättegången hur många som dött när jag kört hem min bil.
    Tystnad så jag svarar själv sa jag, ingen.
    Sedan frågade jag hur många som dog i Estonia olyckan, inget svar, så jag sa 852 stycken,( det kan ha varit fel siffra?)
    Efter rättegången var klar och jag skällt färdigt frågade jag om de inte skulle döma mig för domstolstrots också, va! sa domaren.
    Dom meddelad efter tre veckor så domaren och jag genmälde att det vet vi ju redan nu att jag kommer att bli dömd så säg det nu!
    Jag blev dömd, tror det kostade 1500 kronor.
    Men Carl Bildt som var ansvarig för Estonia och ljög om att bogvisiret orsakat olyckan gick fri men han tillhör ju etablissemanget.
    En modell av Estonia byggdes på fartygslaboratoriet i Göteborg och vid försöken på modellen fick man alltid samma resultat, modellen sjönk inte men vände kölen upp.
    Man monterade då en ventil i botten på modellen och när den öppnades sjönk den.
    Ventilen motsvarar det sprängda hålet.
    Luften kunde då läcka ur skrovet och den innestängda luften ersattes med vatten och Estonia sjönk.
    Ingen rättegång om detta, lika lite som det blev någon rättegång i USA när WTC , 911, sprängdes av ägarna.

    Liked by 1 person

    • Peter Andersson skriver:

      När det gäller Estonia så vattenfylldes de allmänna utrymmena under lastdäcket innan hon slog runt , därför saknade hon flytkraft och sjönk, det är enkelt att räkna ut med plus och minus. Att de vattenfylldes finns det överlevandes vittnesuppgifter på.

      Gilla

      • Björngunnar skriver:

        Hur menar du Peter?
        Om de undre regionerna vattenfylldes först kan hon ju inte slå runt!
        Förklara och förklara hur modellen uppförde sig!

        Liked by 1 person

Kommentera

