Byt ut ledamöterna till gatans folk

Den här noteringen tänkt för bloggen hade jag glömt, men eftersom Dylan landat i Sverige i dagarna passar jag på 😉

Enligt denna artikel i DN från den 11 oktober står Svenska Akademien utanför skattesystemet och vi har ingen insyn i deras ekonomi. Min reaktion blev, så bra då, med tanke på senaste val av litteraturpristagare, men så läser jag vidare i artikeln:

”… Akademien har uppvisat en tilltagande närvaro i universitetsvärlden. Tillsammans med Vitterhetsakademien och via anslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse har Akademien inrättat åtta kvalificerade femåriga forskartjänster inom moderna och klassiska språk samt religionshistoria. Ytterligare tio tjänster för yngre forskare ska tillsättas.”

Jaha så klart, Wallenberg styr även där, förutom svensk vapenindustri och export.

Vidare ur artikeln:

”… Författaren Sigrid Combüchen efterlyser en större bredd i Kultur-Sverige snarare än mer inflytande åt Akademien.

– Det vore intressantare om det fanns fler intellektuella grupperingar spridda över Sverige och som inte är relaterade till Svenska Akademien, ett slags mångfald av kulturellt makthavande. Det blir så fixerat på Akademien i dag.”

Ja kära Combüchen, det är just vad det handlar om, att prata om mångfald men i praktiken förhindra den, där kontroll ger makt. Mångfald däremot på gatan för att skapa splittring och konflikt – för att skapa anledning till mer kontroll vartefter.

Horace Engdals tal om den store litteraturpristagaren var bra, det håller jag med om och det är väl därför han får så bra betalt, Horace. Men vad gäller ledamöternas vad jag har förstått vidlyftiga liv, deras kostsamma tyckanden, så med tanke på vad Horace säger bör vi betacka oss från dem som kokar ihop dessa val och tal. Ledamöternas förmåga att upphöja gatans konst till gudarnas dans och sång kan väl lika gärna göras av gatans folk direkt? Är Dylans röst magisk så känner jag många magiska röster. Kråkorna på min tomt t.ex. som just flaxade iväg med maten tänkt till mina höns och ankor 😉

Förslag: Utse gatans folk till att ingå i Svenska Akademien direkt – eller löp linan ut och ersätt ledamöternas lyxliv med medborgarlön till gatans folk 🙂

Det här inlägget postades i Samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

