De icke ansvarstagande statstjänstemännen

Från Olle Ljungbeck

Nedanstående fick jag från Kjell Ahlgren, Skolinspektionen när jag sänt dem min skrivelse om Abdisiriak Waberi.

Är det inte rent ut sagt (ursäkta svordomen men jag blir så upprörd över hans svar) för jävligt vilket svar jag får. Han svär sig helt fri som om han inte har minsta ansvar. Att skylla på lagparagrafer när det är så uppenbart att Waberi är helt olämplig. Det är sådana statstjänstemän vi har och därför kan islamister breda ut sig som de vill.

Med vänlig hälsning

Olle Ljungbeck.

Skolinspektionen Hej. Nedanstående artikel skrev jag 2012 då jag bemötte Tomas Tobè, Cecilia Magnusson och Abdisiriak Waberi… (klicka för artikeln).

Olle Ljungbeck, Gävle

Kjell Ahlgren <Kjell.Ahlgren@skolinspektionen.se>

till mig, RES-Skolinspek.

Hej

Det är inte så lätt att förklara varför vissa får starta skolor och andra inte. Allt bygger på det regelverk som satts upp och vi har oss att förhålla oss till. I grunden är det alltså en politisk fråga och det förstår jag att du också inser eftersom du ställt frågor till politiken. Utan att veta alltför mycket om den enskilda ansökan så kan jag ändå säga att i flera fall tar de som söker tillstånd juridisk hjälp för att ansöka. Det innebär att de ser till att ansökan innehåller svar på det som reglerna efterfrågar och vi på Skolinspektionen måste förhålla oss till det. Ska vi göra andra bedömningar måste reglerna ändras och det är som sagt en politisk fråga. Jag antar att du vet att Borås kommun driver denna fråga och har överklagat och att det alltså är rätten som avgjort detta. Borås kommun undersöker just nu möjligheten att överklaga i högre instans så du kan ju kontakta dem om du vill veta hur det går och om du vill ge dem information som de kanske behöver.

Med vänlig hälsning 

Kjell Ahlgren

Det här inlägget postades i Andra författare. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till De icke ansvarstagande statstjänstemännen

  1. kbrel skriver:

    Exakt som prästen inga åsikter om allting!

    Liked by 1 person

  2. corneliadahlberg skriver:

    Tillägg i kväll från Olle Ljungbeck till ovan:

    ”Anmälan till Justitieombudsmannen(JO), Diskrimineringsombudsmannen (DO), Justitiedepartementet samt för kännedom till övr. enl sändlista.

    Bifogad fil” – se någon av länkarna ovan, min anm. – ”har jag bl a sänt till Skolinspektionen i vilken jag hävdar att islamisten Abdisiriak Waberi är helt olämplig att leda en nyetablerad religiös friskola – Römosseskolan – i Borås.

    Varför jag gör detta framgår tydligt av bifogad fil.

    Efter att ha sänt denna bl a till skolinspektionen fick jag nedanstående mail från tjänstemannen Kjell Ahlgren, undervisningsråd vid Skolinspektioen i Göteborg.

    Det som gör mig upprörd och jag vägrar att acceptera är att han enligt vad som kan utläsas av hans mail är att det skall vara möjligt för en organisation – i detta fall en organisation som inte alls delar vår värdegrund eller accepterar vår grundlag och allmänna lagstiftning – att kringgå dessa genom att utnyttja smarta advokater. Jag vägrar att acceptera att inte skollag och övrig lagstiftning som styr etablering av friskolor redan i dag är så formulerad att den utestänger sådana som Abdisiriak Waberi från att leda skolor i Sverige.

    Olle Ljungbeck, Hanåsvägen 110, 80591 Gävle”

    Liked by 1 person

  3. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    Vad denne byråkratiske balanskonstnär vid namn Ahlgren än kommer att bli ihågkommen för, så inte blir det genom begrepp som civilkurage och ansvarskänsla. Är det på detta sätt Skolinspektionen bedriver den dagliga verksamheten, finns det mycket goda skäl att ifrågasätta dess fortsatta existens.
    Den folkfientliga makthierarkin visste vad de gjorde då tjänstemannaansvaret annullerades, i akt och mening att avskärma sig från såväl verklighet som personliga påföljder, samt bereda väg för subversiva infiltratörer med allt annat än integrationstänkande i bagaget, men med ett utpräglat förakt inför Svea Rikes Lag.
    Andreas.

    Liked by 1 person

Kommentera

