Mjölken i historien

Av Olle Ljungbeck

”När mjölken var ”halva födan”.

När man nu lägger ned Gävlemejeriet kan det kanske vara intressant att se på mjölken ur ett historiskt perspektiv. Någon gång 1939-40 – jag var då 7-8 år – konfronterades jag med mjölkens betydelse som ett värdefullt födoämne.

Orsaken var att man hade bestämt att all mjölk skulle pastöriseras. Utan pastörisering fick man inte saluföra den. Den pastöriserade mjölken smakade ju helt annorlunda än vad den ”vanliga” komjölken gjorde. Inte minst gällde det att få oss bondungar att dricka den.

Av denna anledning samlades alla skolbarn i gymnastiksalen för att lära sig dricka denna. Det var inga angenäma scener som utspelades vid denna provsmakning. Det både spottades och talades illa om denna ”nya” mjölk. Men inget hjälpte den pastöriserade mjölken kom för att stanna.

För att betona mjölkens betydelse fick vi sjunga följande visa.

”Och har Du tron på kon så blir Du rustad för ditt värv, får krafter i reserv, båd i muskel och i nerv. Du gråter ej, Du skriker ej men ropar ett hurra, och sen så har du friskbetyget stora A”

Olle Ljungbeck som deltog i detta drickande var inte heller förtjust i den nya mjölken.

Olle Ljungbeck, Hanåsvägen 110, 80591 Gävle”

koe04[1]

Mina tankar om dagens hälsovådliga mjölk som tyvärr inte bara är pastöriserad, d.v.s. upphettad så att viktiga näringsämnen dödas, utan homogeniseras, d.v.s. fettet finfördelas tvärt emot det naturliga tillståndet för mjölk och blir därigenom direkt hälsofarligt i våra ådror. Även här.

mjölkko

Mer mjölk i form av livet för dagens mjölkbonde.

18920536_990469597723473_5941886751350362859_n

Detta inlägg publicerades i Vård o Miljö. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mjölken i historien

  1. michaelnilsson228 skriver:

    Mjölk – livets dryck.

    Mjölk tillhör några av de viktigaste livsmedlen i våra liv.
    För barn och ungdomar är mjölkens kalcium extra viktig. Det är nämligen kalcium, i kombination med motion och vitamin D, som behövs för att bygga ett starkt skelett.
    Bra kalciumkällor är mjölk, fil, ost, och yoghurt. Vårt behov av kalcium, vitaminer och mineralämnen är ungefär lika stort hela livet. Därför behöver man även i vuxen ålder fortsätta dricka mjölk, detta för att underhålla och bevara skelettet.

    Får inte kroppen det kalcium den behöver så lånar kroppen från skelettet. Då blir skelettet urkalkat med benskörhet som följd. En halv liter mjölk om dagen och en halv timmes motion är en bra grundregel för att ”bygga” ett starkt skelett. Men mjölk är mer än kalcium. Det är ett mycket näringstätt livsmedel. Med det menas att man får mycket näring i relation till energin, det vill säga kalorierna. Mjölk innehåller 14 av 18 viktiga vitaminer och mineraler. Mjölk är helt enkelt en riktig ”powerdryck”.

    Förutom kalcium och vitamin D innehåller mjölken bland annat protein, olika B-vitaminer och mineralerna zink och jod. Det finns inget annat enskilt livsmedel som är så komplett som mjölk. Ett glas mjölk som innehåller två deciliter ger exempelvis 3/4 av förskolebarns dagsbehov av vitamin B12. Dessutom ger det drygt 1/4 av vårt behov av jod, riboflavin och magnesium. I stort sett finns alla de näringsämnen vi behöver i mjölk förutom järn, vitamin E och C.

    Mjölkens näring kan alltså göra måltiden fullvärdig. Nästan inga skolmåltider klarar att täcka behovet av till exempel kalcium och riboflavin utan mjölk. Dessutom visar undersökningar att svenska skolbarn vanligtvis bara äter cirka 70 % av vad de borde äta på lunchen. Det gör mjölkens närings- och energitillskott extra betydelsefullt.

    Jag gillar och dricker Arlas Ekologiska Lantmjölk.
    Färsk lantmjölk gjord på svensk mjölk från ekologiska Arlagårdar. Mjölken är ohomogeniserad och har en naturlig fetthalt som varierar över året. När mjölken inte har homogeniserats kan fettet flyta upp på ytan, så skaka den gärna innan användning. Lantmjölken har en god, gräddig smak som passar perfekt till allt från julgröt till färska jordgubbar. Varumärket Arla Ko garanterar att produkten är gjord på 100 procent svensk mjölk.
    Näringsvärde per 100 g
    energi 300 kJ / 70 kcal fett 4.2 g varav mättat fett 2.5 g kolhydrat 4.7 g varav sockerarter 4.7 g protein 3.4 g salt 0.1 g riboflavin 0.15 mg (11.0%*) folsyra 15 µg (8.0%*) Vitamin B12 0.6 µg (24.0%*) pantotensyra 0.5 mg (8.0%*) kalium 160 mg (8.0%*) klorid 95 mg (12.0%*) kalcium 120 mg (15.0%*) fosfor 105 mg (15.0%*) molybden 4.7 µg (9.0%*) jod 12 µg (8.0%*) *% av DRI, Dagligt Referensintag
    Ingredienser
    Mjölk*. *KRAV- ekologisk ingrediens Ej standardiserad. Ej homogeniserad. Lågpastöriserad.

    Gillad av 1 person

    • hllviken skriver:

      Michael, du föredrar samma mjölksort som min familj!

      Gillad av 2 personer

    • corneliadahlberg skriver:

      Tack för bra info Michael! Knallade direkt till kylen för att kolla min eko yoghurt och hoppades den skulle vara lika bra som lantmjölken, men den är tyvärr högpastöriserad. När barnen var små och fick mjölk direkt från närmaste ekogård gjorde vi egen yoghurt, den var fet, krämig, supergod 🙂 Borde återgå till det…

      Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.