Eldriften verkar komma fortare än jag trott

Hoppas det går fort!!! Nog 15 år sedan jag såg TV-programmet Trafikmagasinet (tror jag det hette) och de sade att i München kördes redan el-drivna BMW och det fanns så klart laddstationer, men att problemet i Sverige var att det saknades laddstationer varför el-biltillverkarna inte vågade satsa. Redan då sörjde jag att det inte finns något Miljöparti i Sverige…

anthropocene

Med tanke på mina senaste krönikor om teknikskiftet från förbränningsmotorer till elmotorer i bilparken, så var jag nog för försiktig i mina antaganden om takten i teknikskiftet. Efter att ha läst SvD Näringsliv den 4 juli talar en hel del för att det kommer att gå fort nu. Jag återkommer till det, men först lite bakgrund till min övertygelse att detta skifte står på tröskeln.

Min resa in i eldriften

För fem år sedan köpte jag min första kinesiska skruvdragare av märker Ryobi driven med ett 18 volts litiumbatteri. Det är den bästa och starkaste skruvdragare/handborrmaskin jag någonsin haft och den fungerar fortfarande perfekt. Den har ett vridmoment på över 50 Nm. Jag kunde snabbt konstatera att med fyra sådana små elmotorer, en för varje hjul, skulle de kunna driva en mindre bil. Jag har efterhand skaffat mig en komplett uppsättning elektriska redskap från samma tillverkare, som alla är överlägsna…

Visa originalinlägg 678 fler ord

Detta inlägg publicerades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.