Rapportera valfusk

Valfusk existerar väl inte i demokratin Sverige, högt tronande över alla korrumperade länder långt bort?

Vid mitt inträde i politiken år 2010 läste jag om valfusk i vårt land, flera gånger dessutom. Då tyckte jag att vi borde anlita internationella valobservatörer – om vi kan kontrollera att inte även dessa är köpta förstås.

Nu efter EU-valet talas det åter om valfusk:

https://www.realisten.se/2014/05/30/valfusk-mot-svenskarnas-parti/

Det handlar om själva grunden till vår demokrati. Sätts den ur spel är kanske revolution enda utvägen? Men vi behöver ju inte storma riksdagshuset med stinkbomber direkt. Vi kan försöka vara kreativa och komma med förslag till en mer långsiktig lösning.

Jag ställde upp som kandidat till EU-valet och blev mycket förvånad när jag gick igenom röstresultatet för Rädda Sverige. Norrköping fanns inte alls på listan – där jag med absolut säkerhet vet flera som röstat på raddasverige.nu och på mig personligen. Dessutom är jag helt säker på att ingen felstavning förekom i en del av fallen eftersom jag själv skrev valsedlarna!

Har just hört att exakt samma fusk skett i andra valdistrikt – att man tagit bort personrösterna.

Man kan undra om rösträknarna fått order om att göra om handskrivna bokstäver till oigenkännlighet för att kunna ogiltigförklara lagda röster? Vad fick de i så fall betalt?

Vad tycker du? Hör gärna av dig om du vet mer om valfusk.

Alla borde fotografera sitt röstande och kontrollera resultatet i Skendemokratin Svärje!

Uppdaterat 2014-09-21:

https://corneliadahlberg.wordpress.com/2014/09/13/halsopartiet/

Detta inlägg publicerades i Samhälle. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rapportera valfusk

  1. mickevennstrom skriver:

    Som alltid Cornelia, pekar du på saker som vi Svenskar inte ens för ett ögonblick trodde existerade i detta vårt ”rättvisa” land. Vad ska vi göra frågar du, hade jag svaret skulle jag inte sitta här och kommentera, utan jobba med svaret. Dock är jag mycket tacksam att det fortfarande finns människor som du och en del andra, hoppet känns att det ännu finns kvar. Hatten av för dig Cornelia./Micke

    Gilla

  2. vidholdz skriver:

    Skall man behöva filma sin vallapp i båset och samt när den läggs i urnan för att sedan konstatera att den inte fanns med för att få bevis för att det förekommer valfusk – när det gäller rösträkningen för dig Cornelia så borde detta gå att kontrollera. Uttalandet som en kvinna gjorde om att alla SD röster skulle slängas i papperskorgen var ju ett bevis på att någon form av bevakning från alla partier vid rösträkning behöver införas – i varje fall de partier som känner ”på sig” att de kan utsättas för sabotage skall begära att få deltaga och även kolla upp hur det ser ut i vallokalen så att alla partier verkligen är representerade. SD kommer med all säkerhet att utsättas för sabotage.

    Gilla

    • corneliadahlberg skriver:

      Anledningen till att det är bra att fotografera är att man då har bevis vid ev. anmälan om valfusk. Då ska man naturligtvis först ha kontrollerat Valmyndighetens lista efter fullföljd rösträkning samt konstaterat, som i mitt fall, att de plockat bort alla röster i Norrköping. Bra med foto om valsedeln var handskriven eftersom rösträknarna tydligen förvanskar handskrivna icke önskvärda valsedlar.

      Jag har fått rådet att polisanmäla valfusket vilket jag kommer göra! Berättar sedan hur ett sådan ärende löper i Svärje.

      Gilla

      • Att valfusk förekommer är välkänt. Jag varnar för det och förebygger det på olika cis:

        Hur röstar man på Vetenskapliga partiet?

        Med tanke på allvaret för demokratin är frågan om inte rösträkningen borde videoövervakas och ev. publiceras offentligt så att alla som deltager kan kontrollera att rösterna verkligen räknats.

        Att just Svenskarnas parti utsatts finner jag vara en trovärdig uppgift. Finns det något som dagens korrupta politiker och deras journalister ogillar så är det tanken på självständiga länder där folket lever i jämlikhet och harmoni med varann.

        När jag lyssnade på Jörgen Kromans förstamajtal insåg jag att jag blivit bedragen av mainstream-media. Här mina tankar om vem som verkligen är ”nazist”.

        Men det är ändå inte det värsta. Frågan om man har en demokrati när media inte ens försöker vara objektiva och sanningsenliga är oomkullrunkeligen intressant… –

        – Svara på den frågan själv!

        Mainstream-media och politiker som helt tydligt sålt objektiviteten till högstbjudande platsar inte i en riktig demokrati, anser jag. Här lite mer om huruvida vi bör bojkotta main-stream media.

        Positivitet är dock rätt mental aktivitet. Satsa din egen energi på ett konstruktivt och positivt sätt!

        Gilla

  3. Pingback: Hälsopartiet | corneliadahlberg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.